Během posledních zhruba patnácti let byla do češtiny přeložena řada zajímavých dokumentů o konceptu Plánování zaměřené na člověka. Mnohé z nich zapadly v historii starých webů, a protože jsou stále aktuální, pokusila jsem se alespoň některé z nich oprášit a připomenout. Tento příspěvek budu průběžně doplňovat o další zdroje.
Kořeny plánování zaměřeného na člověka
Autoři textu z r. 2000 Connie Lyle O’Brien a Johna O’Brien nabízí detailní vhled do počátků Plánování zaměřeného na člověka z perspektivy těch, kteří stáli u jeho zrodu. Mapují vývoj tohoto přístupu v letech 1979-1992 jako výsledek činnosti „komunit praxe“ (community of practice) – tedy skupin odborníků, obhájců, lektorů a zástupů rodin, kteří sdíleli vizi sociální spravedlnosti a hledali nové způsoby, jak podporovat lidi s vývojovým postižením (tj. zejm. s postižením intelektu, kombinovaným postižením, autismem apod.) v jejich vlastním rozhodování a začlenění do běžného života. Kromě popisu praktického fungování komunit praxe najdete v dokumentu okolnosti vzniku hlavních technik Plánování zaměřeného na člověka a také návod, jak prostřednictvím naslouchání, sdílení zkušeností a rozvíjení znalostí prostřednictvím praxe zabránit jejich vyprázdněnému, technokratickému použití. Stahujte zde.
Co víc se dá udělat pro Joaquina?
Beth Gallagher a John O’Brien představují Joaquinův příběh přechodu z ústavní péče zpět do běžné komunity navzdory komplexním potřebám i systémovým překážkám. Autoři ukazují, jak dlouhodobé a neochvějné úsilí rodiny, spojené s odhodláním profesionální sociální služby, vedlo k vytvoření na míru šité podpory umožňující stabilní a smysluplný život mimo instituci pro muže s autismem s chováním náročným na péči, jehož zdravotní stav navíc vyžaduje časté hospitalizace. Text odhaluje bariéry v systému, který stále preferuje kolektivní a kontrolující péči, ale zároveň nabízí praktické příklady, jak je možné tyto překážky překonat skrze partnerství, víru v potenciál člověka a spolupráci s komunitou. Systémově významný příběh Joaquina se stává inspirací pro všechny, kdo se ptají: „Co dalšího je možné, když podpora skutečně vychází z potřeb, přání a hodnot samotného člověka?“ Stahujte zde.
Pozitivní rituály a kvalita života
Michael W. Smull připomíná význam každodenních rituálů v životech lidí s postižením. Upozorňuje, že rituály – často neuvědomované, ale zásadní – hrají klíčovou roli při zvládání přechodů, posilování identity a vytváření pocitu domova. Zatímco za normálních okolností své rituály udržujeme víceméně bezmyšlenkovitě, u lidí s postižením jsou rituály často potlačovány, nahrazovány programy sociálních služeb, nebo přerušovány změnami personálu. Michale Smull volá po tom, aby služby věnovaly pozornost osobním zvyklostem lidí, protože uznání a podpora rituálů posiluje kvalitu života a vztahů, přispívá k pohodě a snižuje konflikty, často mylně považované za problémové chování. Pokud lidé s postižením přišli o rituály nebo ani neměli možnost si je vybudovat, je úkolem pečujícího okolí pomoci pozitivní rituály vytvořit a následně udržovat. Práci s rituály je věnována značná pozornost v jednom z významných přístupů k Plánování zaměřenému na člověka (Plánování zásadních prvků životního stylu) Essential Lifestyle Planning, jehož je Michael Smull spoluautorem. Stahujte zde.
Nástroje zdravého rozumu: MAPY a Kruhy
Marsha Forest a Jack Pearpoint v tomto textu představují MAPY (MAPS, Making Action Plans) a Kruhy přátel (Circles of Friends) určené k podpoře inkluzivního vzdělávání a začlenění všech dětí, včetně těch s komplexními potřebami, do běžného školního prostředí. Text je výzvou k rovnosti ve vzdělávání, postavené na myšlence, že každé dítě má právo být vítáno v běžné škole a komunitě. Autoři nejen poukazují na dlouhodobé negativní dopady segregovaného vzdělávání, ale zároveň přinášejí konkrétní a lidsky formulované strategie, jak tyto bariéry překonávat – a to skrze spolupráci rodiny, pedagogů, vrstevníků a samotných dětí. MAPY i Kruhy jsou představeny jako praktické, snadno použitelné nástroje s velkým transformačním potenciálem, které pomáhají obnovit naději, budovat vztahy a vytvářet vzdělávací prostředí, která odrážejí hodnoty přijetí, přátelství a respektu. Stahujte zde.